לפרשת וזאת הברכה – הרב טוביה גרוסמן – קרני שומרון

 

פרשת "וזאת התורה" תשע"ה

"וזאת התורה אשר ברך משה איש האלוקים את בני ישראל לפני מותו"(לג:א)

הרבה תארים וכינויים הוענקו למשה במשך ימי חייו הארוכים. עכשיו, סמוך לשעת מותו, הוא נקרא בפעם הראשונה "איש האלוקים". הוא נקרא בשם זה לא רק כדי להדגיש את יחסיו עם האלוקים, אלא גם כדי להדגיש את הישארותו "איש", אפילו בשעה זו. יותר מאי-פעם בעבר, קרוב משה עתה אל ה'. הוא עומד לעזוב את העולם הארצי ולעבור לעולם הנצח, ואף על פי כן, אין הוא מתרכז בעצמו בלבד, ואינו מהרהר בפגישתו עם הקב"ה. אפילו ברגע זה, לבו נתון לבני שראל  לברכם. כל כולו ספוג משה רוח אלוקית, ועם זאת, הוא נשאר "איש" עד כלות נשימתו האחרונה.

זאת ועוד:לאחר כל הצער והייסורים שסבל מישראל כל ארבעים שנה במדבר, ולאחר שהם גרמו למותו במדבר ולא נכנס לארץ ישראל, משאת נפשו, בכל זאת – עמד וברכם. איש כזה, המעביר על מידותיו ומברך את עמו ישראל, למרות הכל, הוא הוא הראוי להיקרא "איש האלוקים".

הרב מרדכי הכהן, שמחה רז

 

וזאת הברכה/שמחת תורה תשע"ה

רמה 1

מכל השבטים, לא ברך משה רבנו את שמעון. אולם, שמעון נכלל בברכותיו של יהודה. רמז לדבר: שמע ה' קול יהודה. גם בחלוקת ארץ ישראל לשבטים, נטל שמעון מתוך נחלתו של שבט יהודה. ומדוע לא ברך משה את שמעון, ומדוע הוא לא זכה לנחלה לעצמו?  התשובה היא: משה רבנו כעס מאוד על שבט שמעון, שבראשם, זמרי בן סלוא, כי הם עבדו לבעל פעור והחטיאו את בני ישראל בבנות מדיין, וכל זה מייד לפני כניסת בני ישראל לארץ! לכן, סבר משה, שלא מגיע להם ברכה. הרמב"ן מפרש בצורה אחרת: תמיד אנחנו מזכירים 12 שבטים. לפעמים, לא מזכירים את שבט לוי כי הם נמנים לבד. לפעמים שבט לוי כן נזכר, אבל אפרים ומנשה נזכרים ביחד, כמו בברכת יעקב לבניו. אבל כאו, בפרשתנו, רצה משה להזכיר את שבט לוי, שהכהנים והלויים באים ממנו, ובזכות קרבנותיהם, יתקבלו תפילות עם ישראל, וגם רצה להזכיר את אפרים ומנשה כל אחד לבד, כי ה' קבע לכל אחד מהם דגל ומקום חנייה סביב למשכן ושניהם הביאו קרבנות – על פי ה' – לחנוכת המזבח. וכדי לשמור על מנין 12, השמיט משה ברכה לשבט שמעון, שמהם יצאה תקלה גדולה לישראל.

 

רמה 2

האות האחרונה בתורה היא האות ל': "לעיני כל ישראל". והאות הראשונה בתורה היא האות ב': "בראשית ברא אלוקים".

שתי האותיות ביחד הן "לב". כשם שהלב אינו מפסיק לפעום אפילו לזמן הקטן ביותר, והוא ממשיך תמיד בעבודתו, כך הוא בלימוד התורה. ברגע שמסיימים את התורה – באות ל' – מייד מתחילים שוב בקריאתה ובלימודה מחדש. מסיימים את "וזאת הברכה" ומייד מתחילים לקרוא מחדש את התורה מן ההתחלה: פרשת בראשית.

 

רמה 3

לפעמים, אדם שמח דווקא כאשר הוא מסיים משהו, כמו, למשל, שיעורי בית או ניקיון החדר. אם היינו קוראים את פרשת וזאת הברכה בלבד, היו כאלה שיחשבו שאנחנו שמחים כי גמרנו וסיימנו משהו שאנחנו לא כל כך אוהבים.

לכן, אנחנו מייד מתחילים שוב לקרוא וללמוד את התורה, וזאת היא שמחתנו – שזכינו להתחיל מחדש בלימוד התורה!

 

רמה 4

ראשי תיבות הם האותיות הראשונות של כמה מלים, שכאשר קוראים רק אותיות אלו, יש רמז למשהו חשוב. בחג שמיני עצרת, שהיא גם שמחת תורה, אנחנו רוקדים ושמחים שה' נתן לנו את התורה. המלה ע-צ-ר-ת היא ראשי תיבות לעושים צדיקים ריקודי תורה.

 

 

 

שאלות לילדים ולנכדים: וזאת הברכה/שמחת תורה תשע"ה

  1. אלה שבטים נמשלו לבעלי חיים בברכת משה לבני ישראל? א. כולם ב. יוסף, גד ודן   ג. יהודה ובנימין
  2. איזה הסכם היה בין השבטים זבולון ויששכר? א. שאנשי יששכר יעבדו ויפרנסו את אנשי זבולון, ואנשי זבולון ילמדו תורה ואנשי יששכר יזכו בשכר לימוד התורה ב. שאנשי זבולון יעבדו ויפרנסו את אנשי יששכר ואנשי יששכר ילמדו  לזכותם של אנשי זבולון   ג. שאף אחד לא יפריע לחברו: לא יהיו מכות ולא מריבות ויחיו בשלום אחד עם חברו
  3. איזו עיר נקראת "עיר התמרים"? א. באר שבע ב. טבריה   ג. יריחו
  4. "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה…" במה היה משה שונה מכל הנביאים? א. ה' דיבר אתו פנים אל פנים ב. היו לו ילדים ג. הוא ידע לשחות וצלח את כל ים סוף
  5. על מי נאמר "לא כהתה עינו ולא נס ליחה"? א. יהושע ב. משה   ג. הקב"ה
  6. מי הוא "חתן תורה" ומדוע הוא נקרא בשם זה? א. מי שמתחתן בשמחת תורה   ב. מי שמקבל ספר תורה במתנה לרגל חתונתו   ג. מי שעולה לתורה כשמסיימים את קריאת ספר דברים, ועליו נאמר "ישיש עלייך אלוקייך כמשוש חתן על כלה"
  7. מי הוא "חתן בראשית" ומדוע הוא נקרא בשם זה? א. מי שהתחתן בשבת פרשת בראשית ב. מי שמתחתן והדבר הראשון שהוא עושה הוא לתת שבח והודאה לה'   ג. מי שמתחתן עם בחורה בשם "ראשית"
  8. לפי מנהג האשכנזים, מי שמכובד בהגבהת התורה בסוף הקריאה, מגביה את התורה בצורה מיוחדת. מהי? א. הוא הופך את ספר התורה, כאשר הצד שאין בו אותיות הוא למעלה ואחר כך הוא מגביה    ב. הוא עומד על ראשו (כמו שעושים בתרגיל ב"יוגה") ומגביה את הספר בשתי רגליו   ג.הוא מניח את ידו השמאלית על העץ הימני של ספר התורה, ומחזיק ביד ימינו את העץ השמאלי של הספר,  ומרים את התורה, והיא נראית הפוכה, ופניו של הספר הן כלפי ארון הקודש
  9. מהו המנהג של "כל הנערים" א. מגרשים את הילדים שעושים רעש מבית הכנסת כדי שלא יפריעו לתפילה ב. כל הילדים מקבלים ממתקים וארטיקים ואומרים "והערב נא ה' אלוקינו את דברי תורתך בפינו"   ג. כל הילדים שלא קיבלו עלייה לתורה עד עכשיו, מגיעים לבימה שעליו מונח ספר התורה. כאשר מבוגר מברך את ברכות התורה, הילדים מברכים יחד עמו
  10. כיצד רוקדים בהקפות של שמחת תורה? א.הילדים מרימים את הוריהם על הכתפיים שלהם ורוקדים , עד שכולם נופלים אחד על השני ב. ההורים מרימים את הילדים על הכתפיים   ג. מצווה מן המובחר לקפוץ ולמחוא כפיים בזמן שמחליקים בסקייטבורד

 

 

 

Posted in וזאת הברכה, חגים, חומש דברים, פרשת שבוע, פרשת שבוע מאת הרב טוביה גרוסמן, שמחת תורה, תשע"ה and tagged , .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>